Deelnemerspagina

Deelnemerinformatie

Op deze pagina vind je informatie die handig is voor jou als deelnemer!

Wil jij nog eens rustig nalezen hoe het Burgerberaad verder gaat? Download hier de werkplaatsgids.

HET BURGERBERAAD IS GESTART OP 11 JANUARI EN WORDT OP 29 MAART 2025 AFGEROND. 

Over jouw deelname

Waar zijn de bijeenkomsten?

Alle bijeenkomsten zijn bij Hoeve De Aar aan de Welterlaan in Heerlen.

Kan ik een vergoeding krijgen?

Ja, je kunt een vergoeding krijgen van 50 euro per bijeenkomst. Kom je alle vijf de bijeenkomsten dan krijg je in totaal dus 250 euro. Je krijgt iedere keer na de bijeenkomst de vergoeding. 

Ik vind het best spannend om mee te doen.

Natuurlijk is het best spannend om naar zo’n dag te gaan met misschien wel 136 mensen die je niet kent. We starten de gesprekken in kleine groepen van 4. We weten uit ervaring dat je zeker niet de enige bent die het spannend vindt. Maar we zien dat de deelnemers die komen graag met elkaar in gesprek gaan en vaak een hele fijne dag hebben.

We spreken ook spelregels af hoe we met elkaar om gaan en er is professionele begeleiding.

Ik heb misschien wel assistentie nodig

Bij je aanmelding kun je aangeven of je eventueel assistentie nodig hebt. Je kunt ook altijd iemand meenemen.

Heb je bijvoorbeeld een hulp hond mee dan is dat geen probleem.

Heb je bijvoorbeeld autisme en een rustruimte nodig gedurende de bijeenkomst? Geef dat aan bij je aanmelding.

Ik heb dieetwensen, vanwege mijn geloof of een allergie

Bij je aanmelding kun je je dieetwensen doorgeven.

Ik heb hulp nodig om bij de locatie te komen

Bij je aanmelding kun je aangeven hoe je van plan bent om naar de locatie te komen en of je eventueel assistentie nodig hebt.

Alle deelnemers ontvangen ook een link naar een online carpoolbord. Daar kun je aangeven of je graag mee wilt rijden, of juist nog een plekje in de auto over hebt!

Moet ik naar alle bijeenkomsten als ik ben ingeloot en mij heb aangemeld?

We rekenen op je komst bij alle bijeenkomst. Maar de Startbijeenkomst en de Slotbijeenkomst zijn het meest belangrijk.  Maar kun je een keer niet, dan is dat niet zo erg. 

Tijdens de Startbijeenkomst wordt bepaald wat er belangrijk is. En er wordt al aan eerste voorstellen gewerkt.Tijdens de Slotbijeenkomst aan het einde worden er ook echt besluiten gemaakt wat er in het Burgeradvies moet komen.

Tijdens de Tussenbijeenkomsten worden de voorstellen verder uitgewerkt.

Alle data op een rijtje:

  • Zaterdag 11 januari gaan we van start met de Startbijeenkomst, met als centrale vraag: ‘Hoe zorgen we ervoor dat de gemeente Heerlen voor iedereen een fijne plek is om te leven?’.  Inloop is vanaf 9.15 uur en we starten om 10.00 uur en ronden om 15.30 uur af.
  • Daarna gaan we, met de deelnemers die dat willen, de uitkomst van deze dag verder uitwerken in de tussenbijeenkomsten. Je komt dan tussen de maanden januari en maart twee keer een avond en een keer een hele zaterdag fysiek bij elkaar. Namelijk op:
    • Donderdag 30 januari 2025 – 19:30 tot 22:15 uur, inloop vanaf 19:00 uur. 
    • Zaterdag 22 februari 2025 9:30 tot 15:30 uur, inloop vanaf 9:00 uur. 
    • Donderdag 13 maart 2025 – 19:30 tot 22:15 uur, inloop vanaf 19:00 uur.
  • Het Burgerberaad wordt afgesloten met de Slotbijeenkomst op zaterdag 29 maart. Daar bepaal je samen met de andere deelnemers welke voorstellen worden opgenomen in het Burgeradvies. Dit advies wordt aangeboden aan de gemeenteraad van de  gemeente Heerlen.
Kan ik ook namens iemand anders mee doen of namens een belang?

Nee, dat kan niet. Je doet altijd op persoonlijke titel mee. Je gaat met elkaar in dialoog over wat jij belangrijk vindt. Natuurlijk neem je daarin je eigen persoonlijke ervaringen en kennis mee. Maar je hoeft geen belang te verdedigen. Je spreekt ook niet namens een achterban.